fredag den 5. oktober 2007

Galleri Zurück



Et galleri kan være mange ting. Lige fra højloftede, næsten højtidelige rum i Bredgade, hvor der som bekendt ingen smalle steder er, til nedlagte industrilokaler, hvor det oprindelige interiør blot er blevet malet over med en gang hvid plastikmaling. Når et sådant rum indeholder sin egen stemning, kan en sådan løsning faktisk være ret elegant. Der er jo ingen grund til at udskifte et i øvrigt velfungerende terrazzogulv og et antal lysamaturer, der virker.

En helt anden måde at forholde sig til galleribegrebet er, som jeg i weekenden den 6.-7. oktober gør, når jeg åbner et meget lille, midlertidigt galleri i forbindelse med hjemmet her i Silkeborg. Fænomenet har jeg kaldt Galleri Zurück og det består i al sin enkelthed af en 9 kvdm. stor udestue af glas, som er beklædt med papir, således at man kan lave en udstilling, aktuelt som et led i Region Midtjyllands arrangement, Midt i Kunsten.
Jeg har valgt at udstille en serie grafiske arbejder, som jeg lavede tidligere på året, sammen med et antal oliemalerier, der blev til i forbindelse med dén workshop, jeg deltog i på RemisenBrande i sommer.

Når Midt i Kunsten, som er åbent de to udstillingsdage kl. 11-17, er slut, bliver Galleri Zurück ligeledes nedlagt. Måske for at genopstå på et senere tidspunkt? Det ved man jo aldrig?