torsdag den 4. oktober 2007

Ærø - én af de danske øer

En gren af min egen familie stammer fra Ærø - og jeg finder det stærkt fascinerende, at man kan finde lokaliteter i et lille land som Danmark, hvor befolkningen taler fuldstændigt uforståeligt. Nu er jeg ret godt med mht. det ærøske, da alle ferier i min barndom fandt sted i netop dette øsamfund; men man skal ikke langt uden for de to større byer på øen før det lyder ret mærkværdigt.... Eller, rettere, SKULLE... For jeg ved ikke om det forholder sig sådan længere? Jeg har ikke været på Ærø siden 1990.

Dengang ville jeg opleve nostalgien ved at drikke en øl på Hotel Harmoniens (eller var det Phønix'?) restaurant! Ja, go' morgen, min bare.... Restauranten, som var kendetegnet ved blodrøde vægge, blondegardiner og en velforsynet juke-box var blevet til en café med afhøvlede gulve, hvidskurede vægge og fadølsanlæg. Tjeneren talte med Valby-accent og Andelen var ikke længere Fyens Andels Foderstofs lager på havnen; men et kulturhus... Ak, ja! Allerede dengang var verden af lave. Hvordan ser det så ikke ud i dag??