lørdag den 7. juni 2008

Smag og behag



Jeg har netop modtaget lørdagsposten. Der var ingen breve - og dét er både godt og skidt. Der er således ingen forsendelser med ferniseringsindbydelser eller en lille hilsen fra én af mine venner. Det sidste hører nu også til sjældenhederne - de udtrykker sig oftest elektronisk. Det gode er, at der heller ikke ligger én eller flere ubehagelige rudekuverter og griner af mig under brevsprækken.

Til gengæld lå der en mindre stak kataloger fra forskellige næringsdrivende og forretningskæder - heriblandt et foretagende, der kalder sig noget så besynderligt som "Smag og Behag". Det viser sig at være en møbel- eller nærmere indretningskæde, der bruger slogan'et "Møbler du vil hjem til"... Jeg bladrer hurtigt kataloget igennem og finder forholdsvist omgående ud af, at hvis de møbler befandt sig på min husstand, ville jeg tilbringe rigtigt meget tid ude.

Smag er, som bekendt, en flytbar størrelse - og i øvrigt noget, som de fleste kun besidder, når det drejer sig om madvarer. "Jeg kan ikke li' det!" OK, hvis det afstedkommer en fysisk reaktion, som f.eks. opkastning, når man indtager dette eller hint, er fænomenet forståeligt nok. Med den visuelle smag forholder det sig helt anderledes. De fleste accepterer umådelige mængder af grimhed i deres hverdag. Så kunne man, hvis det ellers måtte føles relevant, tage fænomenet "behag" under behandling? Jojo, kommer tid, kommer råd!!!

Umiddelbart efter, at jeg havde spottet butikskædens mainstream-kulturelle møbelfilosofi, stak noget mig i øjet: "ÆGTE MALERIER I DOBBELT BLINDRAMME". Tak for dén! 30x30 cm. Normalpris kr. 499,-... NU kr. 99,-. Spar 400,-. Det sidste tror jeg ikke, at man behøver besidde specielle matamatiske egenskaber for at regne ud?

Det pudsige ved disse skilderier er, at man rubricerer dem som "ægte". Hverken kunstnerens identitet eller værkernes overordnede kunstneriske legitimitet optræder i annoncen. Blot nogle gengivelser af nogle rød-brune rædsler, som altså kan erhverves for den nette sum af.... Ja, en flad hund - pånær en krone.

Det afbillede "ægte maleri" kan ikke fås til denne spotpris. Det koster faktisk et par tusinde. Til gengæld besidder det målene 100x80 cm. Kunstnerens identitet er heller ikke her afsløret! Var der ikke en kunstanmelder, der engang lancerede begrebet "fiduskunst"? Jo, der var! Men han er død nu; men fup og svindel florerer endnu...

Men det er jo smag og behag!!!!!