onsdag den 10. februar 2010

Jacob Holdt - nu på ARoS


Det kan forekomme mærkværdigt, at Jyllands førende kunstmuseum ARoS i Århus overtager en publikumsbasker fra kunstmuseet Louisiana i Humlebæk umiddelbart efter, at udstillingen er pillet ned i det sjællandske. Ikke desto er jeg netop blevet indbudt til pressemøde på ARoS, hvor man præsenterer pressen for udstillingen ’Tro, håb og kærlighed – Jacob Holdts Amerika’.

Jacob Holdt husker de fleste fra min generation vel bedst for bogen og foredragsrækken ’Amerikanske Billeder’, som jeg selv oplevede i Bio i Silkeborg tilbage i 70’erne. Dengang fungerede Holdts sociale indignation på sin vis ret overbevisende; men jeg har aldrig set ham som billedkunstner – og jeg er faktisk også stærkt i tvivl om, hvorvidt han selv ser sig som andet end dokumentarist?

Nu skal han så bruges som objekt med henblik på at få nogle flere gæster ind på ARoS, der jo som bekendt har skrantet rent økonomisk i den seneste tid.