mandag den 7. april 2014

Historien om Kjerrman

Jeg skal gerne indrømme, at anmeldereksemplaret af bogen 'Skulpturfortællinger' om billedhuggeren Pontus Kjerrman lå uåbnet på mit arbejdsbord i flere dage, inden jeg tog mig sammen til at påbegynde læsningen af biografien.

Årsagen til min tøven skal findes i, at jeg hyppigt har fundet Kjerrmans skulpturer, der ofte fremstiller figurer med menneskekroppe og dyrehoveder, smånaive og dræbende fortænkte; men netop kombinationen af dyr og menneske udgør ikke desto mindre Kjerrmans signatur som billedhugger.

Heldigvis får jeg på et tidspunkt gjort op med mine aversioner mod kunstneren, og begynder læsningen af bogen, der indledes med et forord af Mikkel Bogh, der som bekendt indtil for nyligt fungerede som rektor på Kunstakademiets Billedkunstskoler.

Omgående tager kunstneren selv ordet og beskriver i et kronologisk forløb sit liv og sin kunstneriske løbebane på en både levende og medrivende måde. Gennem skildringen bliver læseren bekendtgjort med en person, der gennem hele livet (Kjerrman er født i 1954) har haft billedkunsten - og især skulpturen - som uomstridelig udgangspunkt.

Bogen om Kjerrman er rigeligt illustreret, og man under læsningen et indtryk af, at kunstneren gennem sin tidlige karriere er meget bevidst om, at det er vigtigt at dokumentere tilværelsen og arbejdet med kunsten rent billedligt.

Pontus Kjerrmans kunstneriske løbebane begynder, som så mange andres, med maleriet; men allerede på et tidspunkt i 70'erne står det klart, at hans fremtidige virke bliver inden for det rumlige, og i 1979 bliver han optaget på Det Kgl. Danske Kunstakademi efter han i slutningen af 70'erne havde frekventeret forskellige kunstskoler i hjemlandet Sverige.

Alt fortæller Kjerrman i et præcist biografisk forløb, og bogen afsluttes med en længere tekst om Pontus Kjerrmans arbejde af forfatteren og kunstskribenten Lisbeth Bonde.

Pontus Kjerrman: 'Skulpturfortællinger'
Tekster af Mikkel Bogh, Pontus Kjerrman og Lisbeth Bonde
219 rigt illustrerede sider, 200 kr.
Bogen er også udgivet i en engelsk udgave: 'Sculpture Stories'
Udgivet på forlaget Tjaldur/Galleri Salling


IBSN: 978-87-995378-6-0