fredag den 19. december 2014

Kirkeby


"For 12 år siden fik jeg en hjerneblødning, og for et par år siden en blodprop i hjernen, mens jeg opholdt mig i Delphi i Grækenland. Da vågnede jeg op og kunne ikke se noget og kunne ikke kende farver. Det er sørgeligt. Noget af min hjerne er molestreret, men jeg har klaret det før. Efter hjerneblødningen malede jeg nogle af mine bedste billeder. Og i min farveløse periode nogle af de mest koloristiske billeder. Det er lidt absurd"

Billedkunstneren Per Kirkeby er i de seneste år blevet fysisk svækket af hjerneblødninger og en faldulykke i hjemmet. 

Disse begivenheder forhindrer dog ikke kunstneren i at fortælle om sine oplevelser med sygdomsforløb samt de oplevelser, der følger i kølvandet på dem. Citatet herover er fra et interview i Kristeligt Dagblad foretaget af Dorte Remar

Her fortæller Kirkeby tillige om sit forhold til det religiøse, men inden længe kan man ikke desto mindre opleve en udstilling med Per Kirkeby på Museum Jorn i Silkeborg. 

Denne udstilling tager udgangspunkt i Kirkebys grafiske produktion og får titlen 'Per Kirkeby Komplet - det raderede livsværk'. 

Udstillingen er blevet til som supplement til udgivelsen af tredje bind af en oversigt over Kirkebys raderinger. Udstillingen finder sted i perioden 31. januar-24. maj 2015. 

I 2008 viste Museum Jorn (dengang Silkeborg Kunstmuseum) en udstilling af Kirkeby-grafik. Den beskrev jeg på portalen Kunsten.nu... læs HER