søndag den 4. oktober 2015

Masser at se på i Viborg


De aktuelle udstillinger på Skovgaard Museet og i Viborg Kunsthal har jeg for længst beskæftiget mig med her på siden; men i domkirkebyen befinder sig som bekendt også et galleri, som har udstillet og formidlet kunst i næsten 30 år. 

Således kan man roligt benævne Galleri NB som et etableret indslag på den danske kunstscene. 

Skulle man være på de kanter - altså i Viborg - bør man måske lige lægge vejen forbi Sct. Mathias Gade 14, hvor galleriet har adresse. 

Jeg vil her tillade mig at være lidt nepotistisk og fremhæve min gode ven Mette Maya Gregersens keramiske skulpturer (det øverste billede), som kan ses på én af tre udstillinger lige nu i galleriet. Det er angiveligt første gang, at Galleri NB viser keramiske skulpturer; men hvis ikke første forsøg skulle være med netop Gregersen, ved jeg ikke, hvem det skulle være. 

Mette Maya Gregersen har udstillet over det meste af Europa, eller i store dele af verden, inden for de seneste år - oven i købet med stor succes; men nu kan den i Sminge (ved Silkeborg) bosiddende kunstners værker altså ses i Viborg. 

I samme galleri befinder der sig i kælderetagen et eksperimenterende rum for yngre og måske forholdsvist ukendte kunstnere, og her har gallerist Thorkild NB Nielsen efter min mening lavet ikke mindre end et scoop, da han har fået den ukrainsk-tyske maler Maxim Brandt (det lille billede til højre) til Viborg. 

Det er sjældent, jeg bliver overrumplet af en kunstner, jeg ikke tidligere har hørt om; men Brandt er altså værd at beskæftige sig med. Hans let "syrede" surreelle motiver fortjener faktisk noget opmærksomhed. 

I det forreste lokale på Galleri NB kan man se malerier af Kristian Vodder Svensson.

(fotos: Janni Lavrsen og Galleri NB)