onsdag den 28. oktober 2015

Sejs-Svejbæk


Der har altid været en fandens palaver omkring, hvor Sejs sluttede og Svejbæk begyndte helt tilbage fra dengang, jeg var dreng. 

Sejs og Svejbæk er det område, hvor jeg voksede op, og jeg må sige, at det ikke er ofte jeg besøger lokaliteten. 

Nu har Silkeborg Kommune imidlertid løst problemet på en ret gelinde måde, da man ganske enkelt har placeret en skilt, hvorpå der står "Sejs-Svejbæk", hvor bebyggelsen begynder. 

De to områder er i de seneste år vokset sammen, så det giver fint mening med det nye kombinerede navn. 

Jeg tog lige en cykeltur der ud ad, og første stop var et sted, der hedder Hattenæs, som blot er et mindre antal huse og en pavillon, som i tidernes løb er blevet brugt til forskellige forlystelser. Jeg satte mig på en anløbsbro til rutebådene og tegnede. 

Senere fandt jeg ud af, at der et område, der hedder 'Sejsengen', som er fredet. Her kan man gå helt ned til bredden af Borre Sø. Der er ellers ikke mange steder, hvor dette er muligt. Alt er bebygget, så husene ligger tagrende ved tagrende på Sejs Søvej.