torsdag den 17. marts 2016

Kapitalistkritik i pop-form


Det hører sandsynligvis til sjældenhederne, når man kan opleve samtidskunst, som forholder sig stærkt kritisk til erhvervslivets pengemaskiner på en farverig og ofte humoristisk måde. 

Når man samtidigt erfarer, at en finsk kunstner står bag en udstilling med titlen 'Skolen for ulydighed', vil det vel være naturligt, at en vis nysgerrighed indfinder sig. 

Det var i hvert fald dén følelse, jeg gik ind til Jani Leinolens (det lille billede) udstilling på kunstmuseet ARoS, da man inviterede til pressemøde på udstillingen, som er en del af projektet 'ARoS Focus/New Nordic'. 

Det er i sandhed et bombardement af indtryk, der møder publikum på udstillingen. Her finder man scener med en korsfæstet og halshugget McDonald-mascot - den besynderlige klovn, der tegner burger-kæden - og en speciel version af en Burger King, som i Leinolens udgave hedder 'Hunger King' (det øverste billede). Her har man behændigt lavet et ekspeditionsmiljø for rige og for fattige. 

Skolen for ulydighed optræder faktisk på udstillingen som en fysisk skolestue, der mest af alt minder om en aldrende iagttagers erindring om barndommens skolelokaler. Agendaen er blot en anden her. 

Der er meget at se på, og jeg skal i gang med at skrive en anmeldelse. Det glæder jeg mig til.