'Tæt på - intimiteter i kunsten': Martinus Rørbye, 'Udsigt fra kunstnerens vindue', ca. 1825 (pressefoto: Statens Museum for Kunst)
"...generelt er formidlingen på SMK rigtig god, især i afdelingen for den ældre kunst, hvor der til næsten alle centrale værker hører en kunsthistorisk tekst. I den helt moderne afdeling er man oftere på herrens mark"
Peter Michael Hornung om Statens Museum for Kunst i dagbladet Politiken
"Der er gratis adgang til SMK's faste samling (det er en kulturpolitisk falliterklæring ikke fortsat at bakke økonomisk op om det), og her er rig mulighed for at mærke sin egen nøgenhed under tøjet og iklæde sig museet. Det sted tilhører os alle sammen"
Mathias Kryger om Statens Museum for Kunst i dagbladet Politiken
I Politiken har man hen over påsken lavet et utraditionelt greb i forhold til vurdering af kunstudstillinger.
Normalt ser man anmeldelser af skiftende udstillinger på museer, i kunsthaller og gallerier; men på Politiken har man fået den glimrende idé at vurdere en håndfuld museer ud fra, hvad man kan opleve i museernes faste samlinger.
Serien blev behørigt afsluttet med hele to anmeldelser af Statens Museum for Kunst.
Nationalgalleriets samling er naturligvis stor og udviklet gennem flere århundreder; men jeg ser selv frem til at se museets direktør Mikkel Boghs første udstilling, siden han efterfulgte Karsten Ohrt som direktør på museet.
'Tæt på - intimiteter i kunsten' sætter fokus på det private og intime i billedkunsten over en periode på 200 år.
Udstillingen varer frem til d. 8. maj.