mandag den 2. januar 2017

ARoS nærmer sig en million besøgende - eller hvad?

Jeg har i dag modtaget en pressemeddelelse fra kunstmuseet ARoS i Aarhus, som bekendtgør, at museet i 2016 har haft ikke færre end 835.606 gæster. Dermed nærmer museet sig en million besøgende. Det er imponerende!

Går man skridtet videre og læser nyheden på museets Facebook-profil, finder man ud af, at 73,5% af disse har løst billet til museets udstillinger.

Med hjælp fra en lommeregner har jeg regnet mig frem til, at antallet af betalende gæster på ARoS i 2016 udgør godt og vel 614.000. Det er faktisk et højt tal, som dog desværre ikke fremgår af pressemeddelelsen.

Jeg fatter simpelthen ikke - med min bedste vilje - at et kunstmuseum i dén grad ser sig nødsaget til at konstruere den form for taltrylleri.

Det er udmærket, at ARoS er i besiddelse af et område, der af borgerne bruges som gågade; men det er utroværdigt, at man lader denne trafik udgøre en parameter i forhold til det regulære besøgstal... Og i øvrigt også unødvendigt, med mindre, at man fra museets side med en sådan pressemeddelelse vil afprøve modtagerens intelligens.