mandag den 17. december 2018

Med fokus på dansk kunsthistorie

Maleri af L.A. Ring fra udstillingen 'Kunstnerbrødre' på Randers Kunstmuseum.

Når jeg kaster et blik på dokumentet, der viser, hvilke kunstudstillinger, jeg har anmeldt i 2018, er det som sædvanligt et alsidigt udbud, der dukker op. 

Dette er faktisk med fuldt overlæg, da jeg bestræber mig på at være netop mangfoldig i mine valg. 

Der har dog været et antal udstillinger i 2018, som har været baseret på enkelte danske kunstnere set i et historisk perspektiv. 

Disse - ofte forskningsbaserede - udstillinger har givet indblik i værker af blandt andre Jens Søndergaard (HEART i Herning), Michael Ancher og kvinderne (Skagens Museum), Niels Skovgaard (Skovgaard Museet i Viborg og Vejen Kunstmuseum), Agnes Slott-Møller (ARoS i Aarhus) samt L.A. Ring og H.A. Brendekilde med titlen 'Kunstnerbrødre' (på Randers Kunstmuseum). 

Den sidstnævnte udstilling er tema for en anmeldelse, jeg arbejder på for tiden. 

Det har været spændende og interessant at lære disse kunstnere at kende lidt mere minutiøst, end mit indblik hidtil har været baseret på. 

Udstillingerne har da også været kendetegnet ved en regn af stjernedrys af den ellers kritiske kunstanmelder. 

Jeg bør også nævne de forskningsbaserede publikationer, der er udgivet i forbindelse med Niels Skovgaard-, Michael Ancher- og Ring/Brendekilde-udstillingerne. 

ARoS' katalog over Agnes Slott-Møller giver tillige en grundig indføring i symbolistens liv og virke.