mandag den 31. december 2018

Cecily Brown i 1990'erne og netop nu






"Når jeg tænker tilbage på at være maler i begyndelsen af 1990'erne i London, har jeg det, som om det tog mig flere år at skrælle de lag af skyldfølelse og skam over alle de ting, jeg gjorde forkert, af. At male en figur, at male med oliefarver, at male på rektangler"

Ordene er fremsat af den britiske maler Cecily Brown i et interview med kunstmuseet Louisianas inspektør Anders Kold på spørgsmålet om, hvordan hun husker tiden omkring begyndelsen af 90'erne, hvor det figurative og stærkt traditionsbundne maleri var en svær størrelse for en ung kunstner at beskæftige sig med. 

Årsagen til interviewet skal naturligvis ses i, at Brown er aktuel med udstillingen 'WhereWhenHow Often and with Whom' på netop Louisiana frem til d. 10. marts 2019. 

Når jeg nu er optaget af Cecily Brown og denne udstilling, er det fordi, jeg netop har besøgt museet i Humlebæk og set udstillingen.