torsdag den 12. december 2019

Drachmanns udvikling og gemte skitser








































For nyligt kunne man her på blog'en læse, at jeg på daværende tidspunkt planlagde et besøg på Skagens Kunstmuseum med henblik på en anmeldelse af udstillingen 'Jeg er hav' med værker af Holger Drachmann. 

Nu er turen til Danmarks nordligste by gennemført, og besøget på det fine museum og udstillingen rummede faktisk nogle interessante overraskelser. 

På den anden side, burde intet komme bag på mig, da jeg mente, at have læst bogen om Drachmann, som følger udstillingen, og som jeg fik tilsendt, da udstillingen åbnede, grundigt; men tilsyneladende ikke dybtgående nok? 

Et kapitel, som omhandler fundet af et antal skitseværker, som er blevet fundet i en slagbænk i Drachmanns hus i Skagen, er i hvert fald gået min opmærksomhed forbi, men heldigvis kan man se de pågældende værker på den aktuelle udstilling, og sådanne arbejder besidder som bekendt en udmærket rolle med henblik på at beskrive en kunstners metode og fremgangsmåde. 

Holger Drachmann (1849-1908) var en kunstner, der levede et tilsyneladende rastløst liv fyldt med rejseaktivitet. 

Det var først, da han slog sig ned i Skagen i 1902, at han fandt en permanent base i sit liv, og det synes også, som om at denne ramme om hans tilværelse gav ham et nyt udgangspunkt for at beskæftige sig med maleriet. 

Man oplever dog gennem hele hans virke en stadig større lyst til at eksperimentere med maleriets muligheder, hvilket måske ikke er så underligt for tiden, hvor impressionisme og ekspressionisme begyndte at spille nye roller på såvel den danske som den internationale kunstscene. 

'Jeg er hav - Holger Drachmann med pen og papir' kan ses på Skagens Kunstmuseum indtil d. 24. maj 2020.