tirsdag den 10. december 2019

På vej til Skagen

Installationsfoto fra udstillingen 'Jeg er hav'. I baggrunden ses et maleri, hvori P.S. Krøyer har portrætteret Holger Drachmann (foto: Csaba Labrancz)

Når disse linjer læses er jeg enten på vej til eller på vej hjem fra Skagen, hvor Skagens Kunstmuseum for tiden viser udstillingen med værker om og med digtermaleren Holger Drachmann. 

Der er naturligvis en årsag til, at vi tager den lange tur til kongerigets nordligste by - og her drejer det sig om, at jeg er i gang med at forberede årets sidste kunstanmeldelse. 

Drachmann er nok primært bredt kendt for at være forfatter til Midsommervisen, men han er faktisk uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi - dog uden afgang fra uddannelsen. 

Drachmann var en rastløs sjæl, hvilket man kan læse om i udstillingens omfattende katalog, som jeg har studeret flittigt, da jeg fik det tilsendt da udstillingen 'Jeg er hav' åbnede for et par måneder siden. 

Den kan ses på museet i Skagen indtil d. 24. maj 2020.