tirsdag den 11. august 2020

Besættelsen af Hjardemål Kirke som kunstprojekt

"I 1970 besatte 15 københavnske kunstnere, filmfolk og aktivister Hjardemål Kirke i Thy i en kunstnerisk og politisk aktion med kravet om adskillelse af kirke og stat. Det udviklede sig til et sammenstød mellem provinsen og storbyen - mellem det religiøse, konservative lokalsamfund i Thy og det alternative hippie- og kunstnermiljø i København"


Jeg er så gammel, at jeg faktisk kan huske Thy-lejren og besættelsen af Hjardemål Kirke. Jeg kan også tydeligt huske TV-billederne, da Politiet fjernede aktivisterne fra kirken. Det var voldsomt! 


Nu belyser Museum Jorn i Silkeborg begivenheden ud fra kendsgerningen, at en af Den Eksperimenterende Kunstskoles mest fremtrædende kunstnere, Peter Louis-Jensen (1941-1999), var en af de primære kræfter bag besættelsen af kirken. 


Eks-Skolen talte kunstnere som Bjørn Nørgaard, Poul Gernes, Per Kirkeby samt kunsthistorikeren Troels Andersen, der senere blev direktør for Silkeborg Kunstmuseum (nu Museum Jorn). 


Hvordan man på museet vil sætte besættelsen af kirken i Thy ind i en billedkunstnerisk kontekst, er jeg spændt på; men det finder jeg ud af, når udstillingen åbner d. 1. september. 


Billedet viser, da Peter Louis-Jensen bliver ført bort fra Hjardemål Kirke (pressefoto: Museum Jorn, Silkeborg)