tirsdag den 18. august 2020

Kritik og ros til genforeningsudstillinger

 

'Medgang & modgang - Udvekslinger mellem dansk og tysk kunst': C.W. Eckersberg: 'Luftstudie', uden år

Jeppe Hein: 'Wishes for Two' beskrives af Mathias Kryger som "lalleglade skinnende balloner" og han tilføjer: "Det er et uudholdeligt kunstværk

"Efter harmonien mellem de to lande kommer splittelsen og de slesvigske krige, og det blev vigtigt at vælge side - også i kunsten. Enden fulgte man den nationale danske kunsts chefideolog N.L. Høyens og sønderjyden Eckersbergs forskrifter om at male sig ind i nationalstaten og at rejse den, eller også var man... tysk"


Modsætningerne eller måske nærmere lighederne mellem dansk og tysk kunst bliver for tiden udlagt på Kunstmuseet i Tønder i et historisk perspektiv og på Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa i en samtidskunstnerisk version. 


Politikens anmelder Mathias Kryger har besøgt de to museer og når en konklusion, der ligger nogenlunde i overensstemmelse med min egen, da jeg anmeldte udstillingen i Jyllands-Posten. 


Her fremhæver jeg udstillingen i Tønder med ordstillingen "det er det første afsnit, der fortælles i Tønder, som er det klart mest interessante". 


Kryger fremhæver dog på Brundlund Stine Marie Jacobsens bog ' German for Artists' som et humoristisk indslag på udstillingen. Og det er vanskeligt at modsige. 


De aktuelle udstillinger, der markerer 100-året for Genforeningen, kan ses på Kunstmuseet i Tønder til d. 6. december og udstillingen på Brundlund Slot frem til d. 24. januar 2021.