tirsdag den 29. juni 2021

Erlend Høyersten er fortid på ARoS

 

Billedet her af Erlend Høyersten er taget kort tid efter, han tiltrådte som direktør på ARoS i 2014


Jeg er ikke overrasket, og årsagen til, at jeg ikke er dét, vil jeg tillade mig at holde inden for mit eget kontor. 

Ikke desto mindre har kunstmuseet ARoS' direktør Erlend Høyersten valgt at opsige sin stilling på museet, og det sker efter en lang undersøgelse, som har haft til hensigt at afdække forskellige uhensigtsmæssige forhold, der angiveligt skulle have fundet sted på museet. 

Det drejer sig primært om krænkelser på et sexistisk niveau samt problematikker forankret i museets psykiske arbejdsmiljø. 

Man kan vel roligt påstå at en direktør, der leder en virksomhed med flere hundrede medarbejdere, ikke siger sit job op på dét grundlag, hvis ikke pilen blandt andet peger på ham selv? 

Det beror naturligvis på gisninger, men sådanne kommer altid i spil, når en institutions bestyrelse i sin formidling af en sag, der nu bliver beskrevet i alle landets medier under rubrikken 'breaking news', vedholdende holder kortene tæt ind til kroppen i forhold til, hvad der rent faktisk er sket inden for museets mure. 

Museets bestyrelse meddeler dog, at ARoS' nuværende overinspektør Lise Pennington indtil videre overtager ledelsen af museet som konstitueret museumsdirektør indtil en ny direktør kan udnævnes.