onsdag den 16. juni 2021

Forklaringer på censur-problematik i Herning

 

Jeg har tidligere lovet at bringe et billede af den utilslørede udgave af Michelangelo Pistolettos 'La Venere' fra 1973, som ses her. Værket er til dagligt placeret på museet Kunsten i Aalborg.


»Først troede jeg, det var en joke. Nogen har tilsyneladende haft den moralske holdning, at kunstværket var umoralsk pornografisk. Det overrasker mig. Da vi valgte Pistolettos værk, tænkte jeg kort, at en nøgen kvinde måske kunne give problemer i forhold til feministiske strømninger om kommercialisering af kvindekroppen. Men at der i 2021 bliver klaget over, at et kunstværk af en nøgen kvinde er upassende moralsk, undrer mig, men jeg har på den anden side fuld respekt for, at man kan havde den holdning«


Jeg har tidligere her på siden fundet det mærkværdigt, at man i forbindelse med udstillingsprojektet 'Socle du Monde', som har udgangspunkt på kunstmuseet HEART i Herning, har censureret en del af museets formidlingsmateriale i kraft af, at man har valgt at illustrere dette med et værk af den italienske konceptkunstner Michelangelo Pistoletto


Gengivelsen fremstiller et fotografi af en nøgen kvinde, der ligger og ryger en pibe. 


Det er man tilsyneladende blevet voldsomt forarget over derude vestpå, og derfor har Jyllands-Posten gravet lidt i historien og lavet et interview med HEARTs direktør Holger Reenberg, og det er netop fra dét interview, at citatet herover stammer. 


En del af censureringen går ud på, at man har afdækket tre punkter på den pågældende kvindes krop på et stort billboard på museets væg. 


Idéen til dette er udtænkt af projektets chefkurator, hollandske Tijs Visser (på hollandsk udtales v som f). Og som et supplement udtaler Holger Reenberg senere i reportagen: »Vi censurerer hende, for at vise, hvor latterligt, det er«... og der røg kæden vistnok af for den ellers begavede museumsdirektør, men måske kan jeg ikke fortænke ham i at glide af på de kritiske spørgsmål, som han her måtte forholde sig til. 


Reportagen i Jyllands-Posten placerer i øvrigt et ansvar hos en navngiven person i kulturforvaltningen i Herning Kommune. 


Han hedder Søren Juul Baunsgaard, og deler således ironisk nok efternavn med landets radikale statsminister i perioden, da loven om billedpornografien blev ophævet under ledelse af VKR-regeringen i 1969. 


Jeg har i min anmeldelse af 'Socle du Monde' naturligvis også fokus på censur-problematikken, som aktuelt er et udtryk for manglende respekt for kunstens rolle som et frit visuelt anliggende. 


'Socle du Monde' kan ses på HEART og omegn frem til d. 31. oktober.