torsdag den 18. august 2022

Udflugt til Potsdam

 

Jeg kan genkende værker af Clifford Still, Mark Rothko og Barnett Newman på dette installationsfoto  fra udstillingen 'The Shape of Freedom - International Abstraction after 1945' på Museum Barberini i Potsdam (foto: David von Becker)

I Potsdam kan man blandt meget andet finde kunstmuseet Museum Barberini, og netop dette museum fangede min interesse, da jeg fik øje på et billboard uden for Gropius Bau midt i Berlin. 

Årsagen til min spontane interesse skal findes i, at man på Barberini for tiden har en med titlen 'The Shape of Freedom - International Abstraction after 1945'. 

Jeg har besøgt museet hjemmeside med henblik på at finde mere om udstillingen, og jeg må sige, at den viser en sand perlerække af abstrakt ekspressionisme fra perioden efter 2. Verdenskrig. 

Jeg kan i flæng nævne navne som Jackson Pollack, Mark Rothko, Helen Frankenthaler, Barnett Newman og Joan Mitchell. 

Det lyder umiddelbart som et ret amerikansk anliggende, men mon ikke man finder et geografisk bredt udvalg af kunstnere på udstillingen? 

Jeg glæder mig i hvert fald til at besøge Barberini og Potsdam.