torsdag den 4. august 2022

En fem milliarders lagkage i sommervarmen

 












Jeg skal da gerne indrømme, at de første par dage i forbindelse med mit arbejdsophold i Berlin har for en vis dels vedkommende gået med at søge ud mod byens badesøer, da temperaturen har ligget på tæt ved 40 grader. 

Allerede midt på formiddagen, da jeg lige aflagde det forholdsvis nyåbnede Humboldt Forum et besøg, var varmen trykkende. 

Jeg nøjedes med at studere slottet udefra, og når jeg skriver slottet, er det naturligvis fordi, at byggeriet er en genfortolkning - eller replica, om De vil - af det oprindelige Berliner Stattschloss, der blev sønderbombet under 2. Verdenskrig og endeligt sprunget i luften af DDR-styret i 1950'erne. 

Nu står det nye slot som en overdimensioneret lagkage, som blev åbnet i september med en vis forsinkelse, og budgettet blev selvfølgelig overskredet adskillige gange.