tirsdag den 27. september 2022

Endnu et kapitel skrives nu i myten om Flora Danica

 

Fra bog til porcelæn. Flora Danica (foto: Iben Kaufmann)

Det er muligt, at en og anden finder det overraskende, at jeg pludselig finder interesse i porcelænsstellet Flora Danica; men når en kulturredaktør udfordrer mig ved at bede mig skrive en anmeldelse af en udstilling, der har afsæt i netop dette tema, mår jeg naturligvis læse på lektien, og myten om Flora Danica - den danske flora - er faktisk interessant og mangfoldig. 

Ikke mindst fortællingen om kortlægningen af floraen, som den tog sig ud i 1700-tallet er interessant for en grafiker som mig, da bogværket, der beskriver den danske flora, faktisk består af en mængde af minutiøst udførte og håndkolorerede kobberstik. 

Snart kan man se Flora Danica i porcelænsversionen på en udstilling på Koldinghus, og den skal jeg besøge i en af de første dage i oktober. 

I museets pressemeddelelse om udstillingen hedder det blandt andet: »Flora Danica-stellet er uløseligt knyttet til bogværket af samme navn. Fra det omfattende værk, hvori den vilde danske flora blev registeret, beskrevet og aftegnet, blev stellets myriade af vilde dekorationer hentet. Både bogværk og stel var prestigefyldte projekter for den danske enevælde og et ypperligt billede på rigets fremdrift og oplysning«. 

Jeg læser videre i tykke bøger om Flora Danica og glæder mig til endnu en gang at besøge det fine museum i Kolding.