torsdag den 15. september 2022

Posthum hyldest til Mogens Gissel

 

Interiørfotos fra Galleri Profilen i Aarhus med værker af Mogens Gissel (fotos: Galleri Profilen)


Tidligere i år døde maleren Mogens Gissel og i 2018 skrev jeg en anmeldelse af Gissels udstilling hos Galleri Profilen i Aarhus, og i den kunne man blandt andet læse følgende: »En ting er imidlertid, hvordan man som beskuer afkoder en kunstners værker, en anden er, hvad kunstneren har af hensigter i forhold til værkernes immanente aspekter. Oftest bliver man i tilskuerens rolle næppe klogere på disse bagtanker, og i Mogens Gissels tilfælde ligger tolkningsgraden i høj grad hos betragteren. Således kan man sagtens føle sig fri i afsøgningen af narrativt forankrede enkeltheder i værkerne«


Senere mødte jeg Gissel til et ferniseringsarrangement, og her måtte jeg lægge øre til en røffel over, at jeg havde akademiseret sproget i beskrivelsen af kunstnerens værker. 


Måske havde han ret, det kan jeg umuligt afvise; men ikke desto mindre kan man nu igen på Galleri Profilen se en udstilling af et stort antal af kunstnerens værker, og her vil jeg blot sige, at denne udstilling fortjener langt mere opmærksomhed, end hvad der blev den til dels, da jeg besøgte den forleden dag. 


Udstillingen kan ses frem til d. 14. oktober.