mandag den 9. januar 2023

Dramatiske landskaber i Pakhuset i Viborg

 

Eksempel på et af Henrik Martensens malerier (foto: Galerie Luttebeker)

»Jeg oplever naturen som et sted fyldt med magi og spiritualitet, og det er der, jeg henter det meste af min inspiration til mine billeder«


Så enkelt kan det sådan set siges, og det er faktisk helt befriende at slippe for at læse en pseudoakademisk svada af teoretiske vendinger pakket ind i filosofiske nørderier, når en kunstner, som her maleren Henrik Martensen, skal beskrive sine værker, der - kan jeg vist godt insinuere - har et præcist og klassisk udgangspunkt i landskabsmaleriet. 


Når jeg på denne blog fremhæver Martensen, er det fordi, jeg netop har modtaget en indbydelse til kunstnerens næste udstilling, som finder sted i Pakhuset i Viborg, hvor nogle vil vide, at Viborg Kunstforenings udstillinger finder sted. 


Det har jeg selv nydt godt af i 2021, da jeg med kyndig hjælp fra kunstforeningens repræsentanter lavede en soloudstilling, som jeg i al beskedenhed vil beskrive som ret vellykket. 


Nu er det imidlertid Henrik Martensen, der har fyldt væggene i de smukke, gamle lokaler med ofte dramatiske landskaber, og det sker med fernisering fredag d. 20. januar kl. 16:00.