»Hvis jeres egen beskrivelse passer, er det knækket, revnet, fugtplettet og uindrammet AFFALD og bør ikke bringes i omløb. I kan velsagtens forestille jer, hvordan det som ophavsmand er, magtesløst at være vidne til og opleve et deprimerende eftersyn, et helt naturligt lavt bud eller intet på grund af den elendige tilstand«
Man kan ofte opleve værker sat til salg på diverse auktionshuses hjemmesider, hvor der gøres opmærksom på, at værket er i en endog skrækkelig forfatning.
Brugsmærker, folder og sågar kaffepletter er ikke usædvanligt, men sådanne banaliteter ser man tilsyneladende stort på i branchen.
Det gør billedkunstneren Per Arnoldi imidlertid ikke, og det er fra et åbent brev, som blandt andet er sendt til Auktionshuset i Hørsholm samt til Billedkunstnernes Forbund, at citatet herover stammer.
Det bør være overflødigt at fortælle, at netop det pågældende auktionshus har to serigrafier af Arnoldi til salg.
Serigrafierne er tilsammen vurderet til 600 kr. og i skrivende stund er der ikke indkommet nogen bud på værkerne.
Arnoldi ser naturligvis helst, at værkerne trækkes tilbage, hvilket er naturligt, da det vel hverken kan være i kunstnerens, auktionshusets eller en potentiel købers interesse, at et stærkt skadet værk indgår i en kunstsamling.