Direktøren for KunstCentret Silkeborg Bad, Iben From, udtrykte over for mig ved pressemødet en vis bekymring for, om anmelderne ville insinuere, at udstillingen 'Amazing Nature', som er kunstcentrets store satsning i 2023, ville "stikke ud i alle mulige retninger".
Det er klart, at en udstilling, der rummer så mange forskellige værker af et stort antal kunstnere, der hver især i billedlig forstand tager naturen under behandling, vil være alsidig og bredtfavnende.
Den rummer ikke desto mindre en rød tråd i forløbet, og derfor er direktørens bekymring i hvert faldt i relation til min anmeldelse ubegrundet.
Man kan så påstå, at udstillingen ikke rammer nogle lokale problematikker, som ligger i forlængelse af Silkeborg som såkaldt outdoor-hovedstad, og heller ikke tager stilling til mennesket i upåklædt tilstand.
Det sidste bør naturligvis ses som en kommentar til den massive omtale der lokalt har været vedrørende vinterbadere, der tillader sig at nyde Søhøjlandets tilbud i nøgen tilstand.
Når man bruger ordet "Nature" som identitet for en kunstudstilling, ligger ideologien "naturisme" i en oplagt forlængelse af begrebet, men ikke i en købstad i provinsen.
Man skulle jo gerne kunne tage sin uskyldige børn med på kunstudstilling uden at disse får blot den mindste fornemmelse for, hvordan mennesker ser ud i naturlig tilstand.
Illustrationerne, der ledsager dette blogindlæg, rummer værker af (fra oven) Antti Laitinen, Roland Persson, Bo Jessen Fogh Laursen, Filippa Berglund, A Kassen, Volodymir Podlevsky, Henrique Oliveira og Jakob Kudsk Steensen.