tirsdag den 16. januar 2024

Hvem er ham Madsen?

 

"Hvem er Christian Kortegaard Madsen?"

Således blev jeg spurgt, da jeg havde lagt  et link til nyheden fra denne blog op på Facebook vedrørende Christian Kortegaard Madsens ansættelse som direktør for Museum Jorn i Silkeborg.

Jeg kan såmænd ikke fortænke personer, som muligvis ikke har det samme nørdede forhold til kunstmiljøerne, som jeg, at de ikke kender hr. Madsen.

Tilbage i 2018 besøgte jeg Ribe Kunstmuseum i forbindelse med åbningen af en stor udstilling, der skulle fejre billedkunstneren John Olsens 80 års fødselsdag.

Jeg skulle med et tog tilbage til Silkeborg, og samme vej - dog med skift i Bramming og videre til København - skulle en person, som havde været medkurator på Olsen-udstillingen. 

Christian Kortegaard Madsen og jeg frøs med anstand på perronen i Ribe, og således opstod en gensidig sympati og vi havde en fin dialog, mens vi ventede på toget - og også efterfølgende.

Madsen fortalte mig, at han havde kurateret en udstilling med maleren og grafikeren Preben Hornung på Sorø Kunstmuseum, og sørgede for, at jeg fik tilsendt kataloget til udstillingen.

Senere blev Madsen inspektør på Museum Jorn i Silkeborg og derefter direktør for Skovgaard Museet i Viborg, hvilket afstedkom en mere privat relation.

Jeg glæder mig til at følge Christian Kortegaard Madsens virke som museumsdirektør i Silkeborg, hvor man må formode, at han føler sig ret godt hjemme efter sin tidligere stilling på museet.