søndag den 13. november 2011

Birkemose

“Vi drak meget, men jeg vil ikke sige, vi var alkoholikere. Det egentlige arbejde startede jo om natten. Der skete så meget om dagen. Så kommer der en bus, og så er der nogle aftaler, og så er der et klokkeslæt, du skal huske. Om natten, når man har fri, begynder det rigtige arbejde”

Jeg ved ikke, om jeg blot ikke har haft fokus så meget på billedkunstneren Jens Birkemose i de senere år? Men jeg synes ikke, jeg har oplevet ham specielt fremme i landskabet i nogen tid.
I dagbladet Politiken var der d. 13. november et stort portræt af kunstneren, baseret på et interview af Kjeld Hybel, og det er netop fra dette interview, at citatet herover stammer.

Afslutningsvis nævner Hybel, at det er meningen, Birkemose skal have en stor udstilling på Museum Jorn i Silkeborg til næste år, hvor vægten formentlig vil blive lagt på hans enorme produktion af arbejder på papir. En sådan udstilling vil jeg glæde mig til.