tirsdag den 22. november 2011

Dotremont og Damgaard

På kunstmuseet HEART i Herning kan man for tiden se udstillingen Aage Damgaards Skatkammer, som er opbygget af værker fra museets samling med en naturlig vægt på fabrikanten Aage Damgaards samling, der som bekendt danner udgangspunkt for de kunstværker, der til dagligt findes i museets arkiver.

Men nu er de kommet frem i udstillingen, og jeg gik faktisk rundt med en fornemmelse af, at mange af disse værker er blevet overhalet indenom af tiden. Bevares! Der findes fine ting i samlingen, og netop de mest vitale af dem er f.eks. signeret af kunstnere som Svend Wiig Hansen og Asger Jorn. Netop Svend Wiig Hansen er en kunstner, der bliver sat fokus på i Herning, når HEART og Carl Henning Pedersen og Else Alfelt Museet i 2014 sammen præsenterer Svend Wiig i en stor iscenesættelse.

På sidstnævnte museum kan man lige nu se en ganske interessant udstilling med værker og tekster af Christian Dotremont, som var én af hovedpersonerne i den legendariske Cobra-bevægelse. Jeg blev under mit besøg på museet for nyligt begavet med udstillingens katalog, som jeg glæder mig til på bedste nørde-maner at studere nærmere.