torsdag den 8. december 2011

Et kompliceret tema?



”Identiteten har i mange år været et af billedkunstens hovedtemaer – efterhånden som adgangen til faget blev stadig mere demokratisk og ligestillet, blev kunstens udtryk i højeste grad også præget af de spændinger og modsætninger, som opstod som en naturlig følge af detroniseringen af den hvide mandlige kunstner. Alle de nye stemmer i kunstens verden havde et stort behov for at adressere en lang række forhold og problematikker, som med afsæt i køn, race, social baggrund, kultur, forbrug og politiks overbevisning, handlede om identitet og retten til at være sig selv bekendt, lige meget hvem man er”

Denne tekst er hentet i temabeskrivelsen af den planlagte udstilling i regi af foreningen ProKK, som jeg er medlem af. Faktisk sad jeg i en lille årrække i bestyrelsen af foreningen, som har sit udgangspunkt i Aarhus.

I den senere tid er min indbakke blevet spammet til af ProKK-medlemmer, som er indignerede over, hvad de tilsyneladende oplever som en ekskluderende kuratering af udstillingen. Som ansvarlig kurator i relation til udstillingen ’Jeg skaber (MIG)-ErGO er jeg’, som har netop kunstnerens identitet som tema, har ProKKs nuværende bestyrelse udpeget Trine Rytter Andersen, der udover selv at være udøvende kunstner, har en fortid som anmelder ved Aarhus Stiftstidende og i øvrigt et større antal kurateringsopgaver bag sig.

Om det er temaet, udviklet af Trine Rytter, der har fået adskillige ProKK-medlemmer til at føle sig ”bortdømt”, skal jeg ikke kunne sige; men blot konstatere, at jeg ikke selv har overvejet at deltage i hverken denne – eller den sidste begivenhed i Prokk-regi. Dette er langt fra betinget af en indignation; men blot en konstatering af, at de aktuelle temaer ikke har haft en relevans i forhold til min egen kunstneriske praksis. Disse forhold skal i hvert fald ikke afholde mig fra at glæde mig til at se, hvad der kommer ud af temaet og Trine Rytters kuratering. Jeg er fortrøstningsfuld.

Som interesseret iagttager, og ikke mindst som medlem af ProKK, kan jeg kun være fokuseret på, at foreningen skaber seværdige og spændende udstillinger. Om det så lykkes, vil tiden vise. Udstillingen finder sted i Aarhus Kunstbygning i perioden 11. maj-10. juni 2012.