lørdag den 14. januar 2012

Gursky på Louisiana


”Hvis jeg skal komme med en indvending over for denne virkeligt flotte og betimelige præsentation af et verdensnavn på Louisiana, så er det den sært bortforklarende tone, der ligger i både pressematerialet og i direktørens katalogtekst, hvor det gang på gang understreges, at han er kunstner mere end bare fotograf på ”den gammeldags måde”, som Tøjner skriver, og ”at arbejde med Andreas Gursky og hans fotografi er at arbejde med sand visuel kunst – kun ved eftertanken går det op for én, at mediet er fotografi”, som der også står på væggen”

Hvad Mette Sandbye i Weekendavisen kritiserer ved udstillingen med den tyske fotograf Andreas Gursky på kunstmuseet Louisiana, er at der tilsyneladende stadig findes eksempler i museumsverdenen på, at man ikke ser fotografi som ”rigtig kunst”. Hvis man skal antage et kommercielt blik på mediet er det nok værd at nævne, at et værk af netop Gursky for nyligt er solgt på auktion for 4,3 millioner dollars.

Havde fotografiet herover af Andreas Gursky fremstået i naturlig – gigantisk – størrelse, ville man kunne observere, at der er tale om Tour de France karavanen på vej op ad et bjerg under det legendariske cykelløb.