lørdag den 8. juni 2013

Censur i den civiliserede verden

Den kinesiske kunstner Tao Sirui har været udsat for censur i sit hjemland. Det kan vel dårligt overraske nogen? Kina er jo ikke ligefrem kendt som en nation, hvor man kan ytre sig frit, hverken verbalt eller visuelt. Begge dele har man set udtrykt via en af kinesisk samtidskunsts væsentligste aktører – også på verdensplan – Ai Weiwei, hvis historie med besynderlige fængslinger er velkendt i hele den kunstbaserede verden.

Tao Sirui beskæftiger sig i sit udtryk blandt andet med den nøgne krop (billedet). Ikke i en udpenslende version; men vel nærmere i et poetisk udtryk; men disse værker er angiveligt ikke faldet i god jord hos de kinesiske magthavere.

Det danske Galleri Beck-Fischer har specialiseret sig i kinesisk samtidskunst, og i forhold til at vise Tao Sirui skulle spørgsmålet om censur vel være en by i Fjernasien? Så langt, så godt… Indtil galleriet vil promovere udstillingen med den kinesiske kunstner på det sociale netværk Facebook. Her blev gengivelserne ganske enkelt fjernet af censorerne.

Ironisk nok står kunstneren i en situation, hvor hun i sit hjemland bliver censureret – og når hun så bliver lanceret i den ”frisindede” vestlige kultur, bliver hun udsat for præcist den samme censur, som hun har oplevet derhjemme.

Netop Facebook har været omdrejningspunktet omkring den nypuritanske bølge, der skyller hen over den vestlige verden. Et eksempel udgør nogle billeder som ”fjæsbogens” brugere ivrigt deler, således at de konstant florerer på netværket, hvor censorerne fjerner dem så hurtigt, de magter det.

Det drejer sig om et foto fra Peter Øvig Knudsens dokumentar fra Thylejren ved Frøstrup. Her ser man i en sort-hvid gengivelse to kvinder og en mand nøgenbade. Man har så tilføjet teksten ”This not porn” – med en reference til Magrittes legendariske ’Dette er ikke en pibe’.

Facebook er et privat foretagende, og det antydes fra tilhængere af fællesskabet, at man blot kan melde sig ud, hvis man ikke bryder sig om lugten i bageriet. Problematikken rækker dog langt videre end til, hvad dette forsimplede udsagn berettiger. Facebook er et amerikansk fænomen, som blot – og det er nok så væsentligt – fungerer i miljøer, hvor lovgivningen i forhold til eksponering af nøgenhed er langt mere lempelig end man oplever den indenfor virksomhedens mure.

Helt grotesk så man dette eksemplificeret, da den danske billedhugger Frode Steinicke fik karantæne, da han havde lagt et billede af Gustave Courbets hovedværk ’Verdens oprindelse’ fra 1866 ud på Facebook. Billedet er velkendt for at fremstille den meget naturlige bevoksning, der omkranser det kvindelige køn.

Det ser ud til at være kompliceret at indrette sociale medier efter, hvilke lovgivninger de forskellige lande har på det billedmæssige område, og derfor rammer censuren skævt i relation til lande, der for længst har gjort op med en lovgivning vedrørende eksponering af nøgenhed.

Jeg nævnte Peter Øvigs Hippie-bog, som er blevet censureret i en helt uacceptabel grad af gadget-giganten Apple. Den sag er sandsynligvis aktuel i lang tid fremover, så den tager vi, når den aktuelle årstid går på hæld.