”Der er museer i udlandet, hvor du har en vagt i ryggen hele tiden og ikke må komme tæt på et værk. Men jeg synes jo, det er ret fantastisk, hvis man kan komme tæt på et værk og opleve det, som det er tænkt”
Udtalelsen er fremsat af direktøren for Kunsthal Charlottenborg Jacob Fabricius til Kjeld Hybel i dagbladet Politiken, da Charlottenborg endnu en gang optræder negativt i medierne.
Denne gang er det dog ikke kunsthallens elitære og publikumsfjendske udstillingsprofil, der er temaet; men ganske enkelt dét faktum, at en detalje fra et værk af den svenske kunstner Öyvind Fahlström (1928-76) simpelt hen er blevet fjernet fra udstillingen.
Dette har naturligvis sat gang i en diskussion vedrørende udstillingsstedernes sikkerhedsprocedurer, som må siges at gå i både den hysteriske og den naive retning.
Det første så man eksemplificeret på den fine Degas-udstilling på Ny Carlsberg Glyptoteket for nyligt, hvor de uniformerede kustoder var mere end emsige – og det sidste for en del år siden, hvor nogle tyve – uden større besvær – kunne stjæle to malerier af henholdsvis Rembrandt og Bellini på Nivaagaard.