fredag den 13. december 2013

Foredrag i Kunstforeningen Progres

Tidligere udstillede jeg en gang imellem i Galleri Progres i Horsens, og her var galleriet i høj grad præget af indehaveren Jørgen B. Jensens kompromisløshed med hensyn til, hvilke kunstnere der blev vist i galleriet. Med andre ord: Det kunne kun komme på tale, at lave udstillinger med kunstnere, som ejeren selv kunne stå 100% inde for. 

Denne filosofi kunne man godt ønske, at flere gallerister på nutidens kunstscene fulgte. Da Jensen har trukket sig tilbage, er galleriet lukket; men i tilknytning til institutionen har man for nogle år siden dannet en kunstforening, der bærer samme navn som galleriet, og d. 5. december skulle jeg have afholdt et foredrag i foreningen; men enhver ved jo at Dronningeriget var lammet af en kraftig orkan på netop denne dag og derfor blev arrangementet udskudt til d. 12. 

Dette afstedkom, at jeg kunne planlægge min performance lidt mere detaljeret, og indholdet spændte vidt – lige fra da DR fik sit monopol brudt med hensyn til TV-formidling for 25 år siden til kunstmuseernes samt de øvrige udstillingssteders roller i kunstlandskabet i det herrens år 2013. 

Personligt synes jeg, at foredraget var vellykket – og forhåbentligt underholdende for de fremmødte. 

Da jeg nu er efterlønsmodtager, optrådte jeg naturligvis vederlagsfrit hos Kunstforeningen Progres. Og heldigvis åbner rollen som efterlønner da mulighed for denne form for frivilligt arbejde i foreningsregi. 

Det er muligt at finde oplysninger om den ganske aktive kunstforening på organisationens hjemmeside.

Billedet herover er i øvrigt fra et tidligere arrangement i regi af kunstforeningen.