’Silkeborg colured by Jorn’ er et brand, som skal bringe Danmarks 12. største provinsby på verdenskortet som et væsentligt kulturcentrum og hele konceptet skal bæres af én person, som ganske vist har været død i mere end 40 år, men som det fremgår af slogan’et, er der tale om Asger Jorn.
Nogle personer i Silkeborg holdte sig ellers ikke tilbage, da Jorn var i live. Selv da kunstneren havde fået sit verdensgennembrud, blev han blot i Silkeborg betegnet som lidt af en storrygende klatmaler eller prototypen på en fattig kunstner, der i væsentligste forstand kunne erhverve sig rollen som landsbytosse.
Sandheden er naturligvis en anden, og i dag tager Silkeborg faktisk fordel af alt, hvad der har med Asger Jorn at gøre.
Ifølge Midtjyllands Avis har et antal eksperter efter et seminar om Jorn og hans rolle i forbindelse med Silkeborg udtalt, at Jorn i kraft af sin store internationale status vil være i stand til at ”brande” Silkeborg.
Hvis det skulle være forbigået en og andens opmærksomhed, fejres i år 100-året for Asger Jorns fødsel med udstillinger både på Museum Jorn i Silkeborg og på Statens Museum for Kunst.
Hvordan hovedpersonen selv ville reagere på det omtalte reklamefremstød for Silkeborg, kan man såmænd godt have sine meninger om; men som bekendt ligger Jorn begravet på Gotland, så han er uden indflydelse – og hans efterkommere har tilsyneladende ikke noget forhold til ’Silkeborg coloured by Jorn’-konceptet. Hverken positivt eller negativt.
Billedet foroven til højre af Asger Jorn er taget af Børge Venge