Claude Monet: 'Udsigt over Rouen,
1892 (foto: Ordrupgaard)
"Monet
(1840-1926) tog om nogen konsekvensen af den erkendelse og maler serier - på op
til 42 billeder - af det samme motiv. I nogle af dem lægger Monet til en vis
grad op til abstraktionen i det 20. århundredes maleri, hvor motivet er tæt på
at være udvisket til fordel for næsten ren farve og formløshed"
Citatet er
hentet fra Torben Weirups anmeldelse af den for nyligt åbnede udstilling 'Ud af
impressionismen' på Ordrupgaard ved København med værker af Claude Monet.
Erkendelsen,
Weirup nævner, har naturligvis sit afsæt i Monets behov for at udforske det
samme motiv igen og igen i forskellige belysninger. Hans skildringer af katedralen
i Rouen er et oplagt eksempel på denne metode.
For et års tid siden dannede
kunstmuseet ARoS i Aarhus ramme om en impressionist-udstilling, hvor Monet blot
udgjorde et element i helheden; men på Ordrupgaard handler det nu udelukkende
om den franske fornyer af malerkunsten.
Torben Weirup giver i Berlingske fem stjerner
til Monet, og i Jyllands-Posten har min gode kollega Tom Jørgensen faktisk
begavet udstillingen med fuldt hus - seks stjerner.
Monet kan ses på
Ordrupgaard frem til d. 4. december.