Jeg vil tro, at man kan se dette maleri af Wilhelm Freddie, 'Meditation over den antinazistiske kærlighed' fra 1936 på blasfemi-udstillingen på Skovgaard Museet i Viborg (foto: Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg)
Fravalget af denne satiretegning, som første gang blev lanceret i Jyllands-Posten midt i 00'erne, har fået integrationsminister Inger Støjberg og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti, Søren Espersen op i det røde felt, da de mener, at Westergaards værk så absolut hører hjemme på en sådan udstilling.
Man kan måske dermed antyde, at de to politikere derved anerkender, at tegneren har gjort sig skyldig i blasfemi? Sådan kan man tolke det; men sagen er nok nærmere, at denne tegning rummer så begrænset en kunstnerisk værdi, at den udelukkende bør ses som forsidebillede på Støjbergs iPad.
Det er et helt rigtigt valg, museet har truffet, og det er det ud fra rent kunstfaglige kriterier, men desværre har Villumsen i sin meddelelse nærmest beklaget, at man ikke udstiller værket, af en årsag, som hun blandt andet beskriver på følgende måde: "...fordivi ikke vil skabe en potentiel sikkerhedsmæssig udfordring for museets gæster og personale..."
I samme moment påpeger hun dog, at blasfemi-problematikken rækker langt ud over Muhammed-krisen, og det har hun jo såmænd ganske meget ret i.
Jeg har ikke selv helt endnu taget stilling til, om jeg anmelder udstillingen på Skovgaard Museet, som er en del af tre udstillinger med fællestitlen 'Billedstorm'.
De øvrige udstillinger finder sted på Museet for Religiøs Kunst i Lemvig og på Kvindemuseet i Aarhus.
Alle udstillinger kan ses fra 1. oktober og året ud.