H.A. Brendekilde: 'Tre børn i en blomstrende have foran et bondehus', 1911. Olie på lærred (foto: Torben Christensen)
L.A. Ring: 'I høst', 1885. Olie på lærred (foto: Statens Museum for Kunst)
"Malerkunstens situation og udvikling i perioden 1880-1901 var under forandring. Der var heftige debatter om både kunstens rolle og udtryk. I samtidens kunstkritik blev Ring og Brendekilde ofte omtalt under ét i aviserne. De blev anmeldt som "bondemalerne", og deres tidlige værker vidner om tæt indbyrdes dialog. Fælles for dem var det sociale engagement. De kom i deres værker til at skildre livet, arbejdet og døden blandt de fattigste, hvor de var vokset op. Motiverne er velkendte og har gjort deres indtog som realismens fremmeste eksempler i dansk kunst"
Ganske snart åbner en forskningsbaseret udstilling med titlen 'Kunstnerbrødre' på Randers Kunstmuseum.
Der er ganske vist ikke tale om brødre i fysisk forstand, men sammenholdet mellem to malere - begge med efternavnet Andersen - rummer ikke desto mindre et broderskab. Så tæt var det, og da de to malere ikke ønskede at blive forvekslet, tog de begge navne efter de landsbyer, de hver især voksede op i.
Således blev Hans Andersen til H.A. Brendekilde (1857-1942) og Laurits Andersen til L.A. Ring (1854-1933).
Som det nævnes i et uddrag fra museets pressemeddelelse herover, var Ring og Brendekilde eksponenter for en tidlig og præcist beskrivende socialrealisme, og jeg vil ved åbningen af udstillingen kigge nærmere på de to kunstneres værker.
Udstillingen ''Kunstnerbrødre' kan ses på Randers Kunstmuseum i tidsrummet 24. november 2018- 31. marts 2019.