lørdag den 23. februar 2019

Færgen i havn om få stavelser

MALERI:
Nogle punkter af fravær
Møder en præcis flade. Dét
kan hele livet gå med

Digtet herover af Dan Turéll fra digtsamlingen 'Kom Forbi' fra 1984 indleder Lars Movins bog 'Færgen er i havn om få stavelser', som jeg fik ved åbningen af den nu aktuelle Jens Birkemose-udstilling på Museum Jorn i Silkeborg. 

Bogen blev lanceret ved ferniseringen, hvilket er naturligt, da den sammenfatter forbindelsen og muligvis venskabet mellem netop Dan Turéll og Birkemose. 

Således hedder det i bogens i bogens opslag: "Målet med denne bog er at kaste lys på en ikke tidligere beskrevet relation i dansk kulturliv, nemlig mellem maleren Jens Birkemose (f. 1943) og forfatteren Dan Turéll (1946-1993)"Jeg er naturligvis i fuld gang med at læse bogen. 

Forleden dag var jeg til bogreception i en helt anden anledning, og her publiceredes et portræt af billedkunstneren og skulptøren Jens Chr. Jensen. 'Fra en ny kant' er skrevet af kunstanmelder Troels Laursen, som nu også kan tilføje "forfatter" på sit visitkort. 

Jeg overvejer en anmeldelse af denne bog; men jeg skal lige finde ud af, hvor en sådan kunne være relevant. 

I øvrigt er Jens Chr. Jensen den ene hovedperson i en udstilling med titlen 'Krydsfelt' i Kunstpakhuset i Ikast. 

Her udstiller Jensen sammen med billedkunstneren Bjarne W. Troelstrup, og denne udstilling åbner d. 9. marts og varer frem til d. 22. april.