mandag den 4. marts 2019

Ferlov Mancoba-udstilling skæmmes af katastrofal iscenesættelse





















Lyssætningen giver skærende højlys på bronzeskulpturerne og efterlader dele af enhederne i kulsort mørke. Sådan går det når man belyser bronze med halogenspots. 

Hvis man så samtidigt opbygger en kunstudstilling med såvel vægbaserede værker som skulpturer i et sceneri af MDF-plader i en rodet disponering, synes der vel ikke meget positivt at sige om udstillingen med værker af maleren og - primært - billedhuggeren Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984)  på Statens Museum for Kunst. 

Det er da også udfordrende at iagttage de ellers fantastiske værker på nationalgalleriet, men heldigvis lever disse på deres egne betingelser. 

Sonja Ferlov Mancoba var en væsentlig billedhugger for sin samtid, og det har man heldigvis fundet ud af. 

For syv år siden viste Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning en større udstilling med hende, og her levede værkerne i langt højere grad, end det er tilfældet i København. Ikke mindst på grund af museumsrummets naturlige lys, der her gav en anderledes perspektivering på værkerne. 

Skulle man imidlertid være nysgerrig på udstillingen på Statens Museum for Kunst, kan den ses frem til d. 5. maj.