tirsdag den 21. april 2020

Grafik 2009-10














Efter en pause fra grafikken på et par år, får jeg ny inspiration i 2009, men i mellemtiden er en ny motivkreds dukket op i de øvrige arbejder.

Underligt camouflerede bogstaver danner ikke blot ord på billedfladerne, men samtidigt en ny form for abstraktion, som i sagens natur har bogstavernes udformning som temaer.

Siden jeg blev undervist i skilteskrivning på Nordisk Dekoratørskole i begyndelsen af 1970'erne, har jeg været fascineret af den mangfoldighed, der ligger i de utallige bogstavtyper, man kan råde over. I dag kalder man disse for "fonts", men dette begreb var ukendt dengang i de analoge 70'ere.

Vedrørende udgangspunktet for mit daværende nye motivvalg er der her et uddrag fra kataloget til udstillingen 'Dybt Trykt, der fandt sted på KunstCentret Silkeborg Bad for næsten 10 år siden:

"I et formidlingsrum, som var indrettet i umiddelbar forbindelse med udstillingen 'Jorn Komplet - det grafiske værk' på Silkeborg Kunstmuseum - nu Museum Jorn - havde jeg gode muligheder for at give et nysgerrigt og interesseret publikum en indsigt i dybtrykkets metoder.

I den forbindelse gjorde jeg mig nogle tanker om, hvad jeg skulle lave under disse demoer, og konklusionen blev ret tidligt, at en idé med udgangspunkt i Asger Jorns titler skulle føres ud i livet under den samlede titel 'Jorns Stemme'

Én af mine opgaver efter ophængningen af udstillingen var at placere de små skilte med data ved hvert enkelt værk - og her havde jeg gode muligheder for at udvælge nogle titler som udgangspunkt for mine egne kompositioner. 

Det blev sammenlagt til seks tryk, som nu befinder sig i Museum Jorns ganske omfattende samling af grafiske arbejder."

'Jorns Stemme' er de første seks af de afbillede grafiske arbejder fra 2009 og 2010 herover.