fredag den 11. september 2020

Arne!!!



































"Jeg er desværre ikke i besiddelse af den evne, at pludselig står løsningen lysklart for mig. Jeg føler mig ikke sikker, før jeg har konfronteret min første løsning med andre løsninger..."


Det kan muligvis forekomme besynderligt, at citatet herover stammer fra en udtalelse, som er foretaget af arkitekten og designeren Arne Jacobsen. 


Man kunne jo mageligt forestille sig, at netop Arne Jacobsen i 1971, hvorfra udsagnet stammer, var en forholdsvis sikker formgiver, men det var han naturligvis ikke. 


Alle midler skulle afprøves og sættes i perspektiv med tidligere løsninger, når han sammen med sine assistenter udviklede møbler, bygninger, belysning og brugsgenstande. 


Når jeg har fokus på netop Arne Jacobsen, er det selvfølgelig fordi, man på kunstmuseet Trapholt i Kolding netop har åbnet udstillingen 'Arne Jacobsen - Designer Danmark', som er den hidtil største præsentation af værker af Jacobsen, der levede fra 1902 til 1971. 


Han virkede således i en periode, hvor han havde mulighed for at sætte et nyt aftryk på den modernistiske arkitektur, hvilket han gjorde i flere banebrydende perspektiver. 


Jeg deltog i et preview på udstillingen umiddelbart inden den åbnede og efterfølgende havde jeg mulighed for at deltage i et seminar, hvor udstillingens kuratorer og lektor ved Københavns Universitet, Nan Dahlkild, gav et indblik i Jacobsens arbejdsmetoder og for sidstnævntes vedkommende en afridsning af de sociologiske tendenser, der var gældende på Jacobsens tid. 


Jeg er i skrivende stund i gang med en anmeldelse af udstillingen på Trapholt, som kan ses frem til d. 24. maj 2021.