onsdag den 19. januar 2022

Museer genåbner i vekslende tempi

 

Louisiana i Humlebæk viser for tiden en udstilling med museets nyerhvervelser. Det gælder blandt andet værket her, som er et maleri af Christian Quarles med titlen 'Hush Now Baby Baby'. Det er udført i akryl på lærred i 2019 (pressefoto: Louisiana Museum of Modern Art)

»Det er klart, at der kommer jo ikke nok (gæster), men sådan er det, og sådan har det også været de andre gange. Det er en tilvænningssag. Og så har jeg det lidt lige som musikere - vi spiller for dem, der kommer«


Udtalelsen er fremsat af direktøren for kunstmuseet Louisiana, Poul Erik Tøjner, i forbindelse med en rundspørge, som DR har foretaget blandt landets museer efter, at der er blevet givet grønt lys for en genåbning af udstillingsinstitutionerne. 


Der har været stor forskel på, hvornår de forskellige museer har valgt at åbne. Officielt kunne man allerede åbne dørene for publikum søndag d. 16. januar, men flere har valgt at udsætte genåbningen i et par dage. 


Det finder jeg faktisk selv en anelse mærkværdigt, men jeg kan sagtens identificere mig med Tøjners filosofi, som jeg mener, er helt rigtig. 


Jeg sidder i skrivende stund og forbereder et besøg på kunstmuseet Kunsten i Aalborg, som er et af de museer, der har valgt at vente med at åbne til onsdag d. 19.