»Synes du ikke, det er frækt med de aubergine-farvede vægge i John Kørner-udstillingen?«
Således blev jeg spurgt af en museumsinspektør, som dog ikke var kurator på udstillingen ’Crazy Awake’ med installationer og enkeltværker af John Kørner, og jeg må tilstå, at jeg ikke havde opdaget den omtalte vægfarve i udstillingen.
Dette bør sandsynligvis tilskrives, at når jeg betræder et mørkt rum optræder alle farver som kulsorte.
De væsentlige enheder i den pågældende udstilling er dog overbelyste i en grad som næsten fungerer som blændende.
Det med lys i kunstudstillinger kan være kompliceret, må jeg erkende; men ’Crazy Awake’ udgør i sig selv et labyrintisk forløb, der dog mellem alle de rumlige enheder viser John Kørner som slet og ret maler, og det er godt, da det er her, han besidder sine styrker.
Især oplever man, at kunstneren i de nyeste malerier har fraveget signaturfarven gul, og måske giver dette greb en ny intensitet til værkerne, der dog stadig fremstår lette og næsten vægtløse.
Udstillingen kan ses på kunstmuseet Kunsten i Aalborg frem til d. 18. august.