søndag den 14. juli 2024

Leg med ilden på Clay

 




















For nylig besøgte min hustru og jeg Clay Keramikmuseum Danmark med henblik på at se udstillingen ’Playing with Fire’, der i britiske Edmund de Waals iscenesættelse viser et endog ganske omfattende udvalg af værker af Axel Salto (1889-1961). 

Det er ganske naturligt Saltos keramiske værk, der er lagt hovedvægt på, men på udstillingen er det også muligt at se et lille udsnit af Saltos tekstildesign samt skitser og grafiske arbejder. 

Vi havde en kort og behersket diskussion vedrørende det indledende afsnit i udstillingen, som har til hensigt at skabe en reference til Saltos stentøjsovn, som fruen dog mener, giver dårlige muligheder for at iagttage værkerne på en hensigtsmæssig måde, da disponeringen er ganske forvirrende. 

Jeg selv havde imidlertid mere fokus på de stærke spots og disses overbelysninger af de enkelte værker. 

Jeg har oplevet tilsvarende katastrofale lyssætninger på andre udstillinger, hvor skulpturelle enheder har været i spil. 

Hvis man i øvrigt ser bort fra disse kritikpunkter er udstillingen, der kan opleves på Clay i Middelfart indtil d. 11. august, anbefalelsesværdig.

Billederne, der ledsager dette blogindlæg, er i de øverst placerede baseret på udstillingens indledende afsnit efterfulgt af nogle udvalgte enkeltværker af Salto. 

Afslutningsvis kan man få en fornemmelse af Axel Saltos skitser og grafiske arbejder.