lørdag den 2. april 2011

Tale til landskabet



Jeg har i den senere tid "performet" en del som åbningstaler i forbindelse med forskellige kunstudstillinger.

Først var der en censureret udstilling, som fandt sted i efteråret 2010, i Kunstpakhuset i Ikast. Sådan set naturligt nok, da jeg selv havde stået for en tredjedel af censureringen (sammen med gallerist Camilla Rohde og maleren Linda Bjørnskov). Overordnet havde jeg faktisk en kurateringsrolle, da jeg også fik hvervet at disponere denne udstilling. Så kom åbningstalen som et åbenbart element.

Senere har jeg bl.a. åbnet en udstilling på Jens Nielsen og Olivia Holm Møller Museet i Holstebro med værker af maleren Hardy Brix.

Sidst var jeg så på banen i forbindelse med en udstilling i det fine Galleri Salling i den lille landsby (ca. 200 indb.) Hjerk ved Limfjorden. Nærmere bestemt i nærheden af Roslev, som igen er beliggende tæt på Sallingsundbroen.

Udstillingen hedder 'Herfra hvor jeg står' og viser malerier af Finn Have, som efterhånden er blevet synonym med landskabsmaleri anno 2011.

I talen satte jeg fokus på forskellige historiske skikkelser inden for genren - Raadal, Ring og Philipsen - samt en lille kommentar til udstillingens titel, som er et "rip off" fra Skousen og Ingemann's berømte plade fra 1971.