mandag den 6. februar 2012

Bombet af Berlin



At Berlin blev sønderbombet under 2. Verdenskrig, er vel ikke nogen hemmelighed? Til gengæld føler jeg mig ret ”bombet” efter en lille uge i den tyske hovedstad.

At vi ramte Berlin lige midt i en sibirisk vinterkulde gjorde faktisk ikke oplevelsen af byen mindre, da netop dette metrologiske indslag inspirerede til en del museumsbesøg. Efter min mening udgjorde museet for samtidskunst med det pudsige navn Hambuger Bahnhof et af turens indiskutable highlights. Foruden præsentationen af museets faste samling, viser man på stedet et gennemført kvalitativt udvalg af skiftende udstillinger, og her har jeg allerede tidligere nævnt Tomás Saracenos ’Cloud Cities’, som kan ses frem til 19. februar. Og skulle man komme til Berlin, inden dén dato, er det en god idé at besøge Bahnhof’en blot for at opleve den i Frankfurt bosiddende Argentiners kæmpeinstallation.

Udstillingen ’db’ af Ryoji Ikeda kan til gengæld ses frem til d. 9. april, hvilket jo som bekendt er en dato, vi husker herhjemme. Ikedas show består af en teknologisk leg med ord. Men jeg kunne bruge tre-fire nyhedssider til at beskrive, hvad der er interessant på Hamburger Bahnhof, så derfor vil jeg blot her få timer efter hjemkomsten konstatere, at Friedrichsheim som bydel næsten udgør et kunstværk i sig selv.

Der er i hvert fald meget at kigge på – og i netop Friedrichsheim boede vi under vort ophold i Berlin… Der er flere billeder fra Friedrichshain og Berlin HER>