onsdag den 1. februar 2012

Hamburger Bahnhof



Et udstillingssted med navnet Hamburger Bahnhof kunne man godt forestille sig lå i - netop - Hamborg; men det er for det første ikke en banegård, og beliggenheden er som næsten nabo til en anden banegård, nemlig én af Europas største, Hauptbahnhof i Berlin.

Jeg må sige, at Hamburger Bahnhof i kvalitet og kvantitet slår meget, som jeg har oplevet indtil nu. De skiftende udstillinger er på et niveau, som ville gøre danske kunsthaller grønne af misundelse. Jeg tror faktisk, at argentinske Tomas Saraceno
på et tidspunkt har udstillet i Danmark? Jeg husker blot ikke i hvilken forbindelse.

Når dét så er sagt, kan man roligt fastslå, at den udstilling i Hamburger Bahnhof, som Saraceno for tiden er ansvar for rykker helt sindssygt.

Den består af et antal gigantiske skulpturer/installationer i diverse materialer og for det meste er de runde og gennemsigtige og GIGANTISKE!

Dan Flavin har jeg ofte set som lidt af et blålys - i neon - på kunstscenerne; men den måde, han er iscenesat i forbindelse med Banegårdens faste samling er forbilledlig.

Derudover finder man her hovedværker af især Rauschenberg, Kiefer og Beuys. Ingen grænser for galskaben... Hambuger Bahnhof kan anbefales, og under mit besøg der for nyligt kunne jeg høre mange repræsentanter fra mit hjemland blandt publikum.