søndag den 12. februar 2012

Cronhammar i Herning Folkeblad



”Folk tror, jeg tager pis på dem, når jeg siger, at jeg ikke selv ved det. Men det gør jeg fandme ikke. Folk kan frit forholde sig til det hele. Jeg er trådt ud af enhver fortolkning”


Således udtaler billedkunstneren Ingvar Cronhammar sig ifølge Bo Lundgaard i Herning Folkeblad om sine værker, der for tiden kan ses i forbindelse med udstillingen ’Mørkets Hjerte’ på kunstmuseet HEART i Herning.

I samme dagblad har Bente Jensen anmeldt udstillingen – bl.a. med følgende udsagn: ”Ingvar Cronhammars værker har gerne karakter af transformationssteder, hvor man bliver bevidst om sin egen fysiske tilstedeværelse og betydning. Som beskuer føres man ind i et scenerum, hvor man er nødsaget til at spille med på kunstnerens idé. Spiller man ikke med på hans præmis, bliver værkerne afvisende og lukkede”.

Der er sikkert dem, der finder Cronhammars værker temmelig utilgængelige under alle betingelser – og der skal nok også være en enkelt eller to, der ser Jensens beskrivelser som en gang elitær volapyk. Det gør jeg nu ikke; men når nu kunstneren selv ikke har så meget på hjerte omkring sine installationer, må vi andre jo prøve at definere på bedste vis. Der kommer nogle ord fra mig i næste nummer af Kunstavisen.