fredag den 13. april 2012

En nordisk romer


”En gang lavede jeg en kuglepenstegning på forsiden af en konvolut. Dette motiv kom bare af sig selv. Andre gange er jeg mange år om at gøre billedet færdigt. Det er højst forskelligt. Mine malerier kan godt forekomme drømte, men de har en masse referencer til den virkelighed, som omgiver os, og folk, der kender det sted, jeg har malet, kan altid genkende det”

Dette er sagt af maleren og grafikeren Seppo Mattinen i et interview med Lisbeth Bonde i Weekendavisen. ’En nordisk romer’ hedder det i overskriften, og Mattinen er finsk, uddannet i Danmark og i årevis bosat i den italienske hovedstad, så det kan vel dårligt siges mere præcist?

Anyway – det hele handler om, at Mattinen er udstillingsaktuel i Clausens Kunsthandel i København, og for nogle år siden rendte jeg faktisk hovedkulds ind i en fernisering med samme Mattinen på netop Clausens Kunsthandel, og her oplevede jeg en kunstner, der fremstod vital og i topform, på trods af at man vel roligt kan sige, at Mattinen tilhører det mere modne segment af kunstnerstanden. Han er født i 1930